Για περισσότερα από 40 χρόνια η Mitsubishi Motors πρωταγωνιστεί στην έρευνα και εξέλιξη ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στο πλαίσιο της αναζήτησης εναλλακτικών πηγών καυσίμου. Οι εργασίες εξέλιξης και παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων ξεκίνησαν στη Mitsubishi τον Οκτώβριο του 1966, όταν η Mitsubishi Heavy Industries Ltd.* πήρε παραγγελία από την Tokyo Electric Power Company (TEPCO) για τη δημιουργία και δοκιμή ηλεκτρικών οχημάτων (EV) χρησιμοποιώντας βελτιωμένη τεχνολογία μπαταριών: το αρχικό πρόγραμμα EV ακολούθησαν αρκετά ακόμα, τα οποία έθεσαν τις βάσεις για το σημερινό “i-MiEV” παραγωγής.
Τα τελευταία χρόνια, η εταιρία έχει στρέψει την προσοχή της στη χρήση της ισχύος των υψηλής απόδοσης μπαταριών ιόντων λιθίου για την κίνηση των πειραματικών οχημάτων FTO EV και Eclipse EV σε προγράμματα 24ωρης συνεχούς οδήγησης αλλά και σε δημόσιους δρόμους.
Μπαταρία ιόντων λιθίου
Η τεχνολογία των μπαταριών ιόντων λιθίου, προσφέρει υψηλή ενέργεια, ισχύ και μακροζωία συγκριτικά με άλλους τύπους επαναφορτιζόμενων μπαταριών και στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση της μέγιστης ταχύτητας, της αυτονομίας και της μείωσης βάρους στα υβριδικά και τα οχήματα ενεργειακών κυψελών. Η Mitsubishi Motors έχει ήδη κατασκευάσει αρκετά δοκιμαστικά οχήματα με συστήματα μπαταρίας ιόντων λιθίου, μεταξύ των οποίων τα Mitsubishi HEV (1996), FTO-EV (1998) και Eclipse EV (2000).
Το FTO-EV πέτυχε ένα παγκόσμιο ρεκόρ 24ωρης συνεχούς οδήγησης με πολλαπλούς κύκλους επαναφόρτισης σε πίστα δοκιμών, ενώ το Eclipse EV κάλυψε πάνω από 400 km σε δημόσιους δρόμους με μία φόρτιση. Αυτά και άλλα προγράμματα δοκιμών έχουν δώσει στην εταιρία την ευκαιρία να επαληθεύσει την πρακτική δυνατότητα εφαρμογής αυτού του τύπου μπαταρίας.
* Το 1970, ο αυτοκινητιστικός τομέας της Mitsubishi Heavy Industries Ltd. ανεξαρτητοποιήθηκε και έγινε η σημερινή Mitsubishi Motors Corporation.
Mitsubishi Minicab EV
Το «Minicab EV», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1989 και εκτίθεται στην 2010 Mondial “Incroyable Collection”, είναι ένα από αυτά τα οχήματα-ορόσημα.
Η Mitsubishi Motors ήταν επίσης από τις πρώτες κατασκευάστριες που αναγνώρισε την υπεροχή της μπαταρίας ιόντων λιθίου έναντι των μπαταριών οξέων μολύβδου σε ό,τι αφορά την ενέργεια και την πυκνότητα ισχύος όπως φαίνεται από την εξέλιξη του plug-in υβριδικού “Chariot HEV” το 1994, το οποίο ακολούθησαν συνεχή προγράμματα δοκιμών με στόχο την περαιτέρω βελτίωση των επιδόσεων, της ασφάλειας, της αξιοπιστίας και της αντοχής.
Το επόμενο βήμα θα είναι η εφαρμογή αυτής της σημαντικής τεχνογνωσίας EV στη νέα γενιά plug-in hybrid (P-HEV) μοντέλων – που είδαμε μέσω του 2009 Concept-PX MiEV – με σκοπό να κυκλοφορήσει στην αγορά μέχρι το 2013.
Σε μακροπρόθεσμη βάση, η Mitsubishi Motors διερεύνησε και άλλους χώρους όπως η τεχνολογία ηλεκτροκινητήρων στους τροχούς, οι δυνατότητες της οποίας αποκαλύφθηκαν στα πρωτότυπα 2005 Colt MiEV και Lancer Evolution MiEV και στο 2006 Concept-EZ MiEV
Colt MiEV
Το Colt MiEV χρησιμοποιεί ηλεκτροκινητήρες στους πίσω τροχούς, που τροφοδοτούνται ενεργειακά από ένα σύστημα μπαταριών ιόντων λιθίου. Το Colt MiEV εκτέθηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην «Έκθεση Μηχανολογίας Αυτοκινήτου 2005» που πραγματοποιήθηκε στον Εκθεσιακό Χώρο της Pacifico Yokohama, στη Yokohama το Μάιο του 2005. Το δοκιμαστικό Colt EV, με ηλεκτροκινητήρες στους τροχούς, βασίστηκε στο στάνταρ Colt. Αφού αφαιρέθηκε ο κινητήρας καύσης, το ρεζερβουάρ καυσίμου και το κιβώτιο ταχυτήτων, δύο ηλεκτροκινητήρες τοποθετήθηκαν στους πίσω τροχούς οι οποίοι χρησιμοποιούν ως πηγή ενέργειας ένα σύστημα μπαταριών ιόντων λιθίου, που είναι τοποθετημένο στο πάτωμα.
Lancer Evolution MIEV
Το Lancer Evolution MIEV στηρίζεται στο Lancer Evolution IX και εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η ηλεκτροκίνηση. Οι τροχοί κινούνται από τέσσερις ηλεκτροκινητήρες εξωτερικού ρότορα. Χωρίς να απαιτούν μειωτήρα ταχύτητας, αυτά τα πολύ ικανά μοτέρ άμεσης κίνησης τοποθετούνται στους τροχούς 20-Ιντσών. Κάθε κινητήρας τροχού παράγει ισχύ 50 kW και ροπή 518 Nm. Με ένα μοτέρ σε κάθε τροχό, η συνολική απόδοση ισχύος φτάνει στα 200 kW (270 PS). Επειδή αυτό το σύστημα κίνησης προσφέρει ακριβή ρύθμιση της ισχύος σε κάθε τροχό, επιτρέπει τη δημιουργία ενός συστήματος δυναμικού ελέγχου του οχήματος, που θα μπορούσε να ονομαστεί Super All Wheel Control (S-AWC).
Οι κινητήρες στους τροχούς και τα σύστημα μπαταριών ιόντων λιθίου, που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο για τη μείωση του κέντρου βάρους, επιταχύνουν το Lancer Evolution MIEV από 0 km/h στα 100 km/h σε λιγότερο από 8 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 180 km/h. Επιδόσεις που αφήνουν πολύ πίσω τα σημερινά ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Ηλεκτροκινητήρες στους τροχούς
Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του κινητήρα στον τροχό είναι ότι επιτρέπει στην κινητήρια ροπή και στη δύναμη πέδησης να ρυθμίζεται με υψηλή ακρίβεια σε κάθε τροχό ανεξάρτητα, χωρίς να απαιτούνται κιβώτιο ταχυτήτων, ημιαξόνια, γρανάζια διαφορικού ή άλλα περίπλοκα και βαριά εξαρτήματα. Η τοποθέτηση του συστήματος κίνησης στους τροχούς προσφέρει επίσης μεγαλύτερη ελευθερία στη σχεδίαση της διάταξης. Αυτό θα διευκολύνει τη μετατροπή των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε υβριδικά χωρίς να απαιτείται η εισαγωγή περίπλοκων υβριδικών ηλεκτρικών συστημάτων. Επίσης, θα διευκολύνει την ανεύρεση χώρου για εξαρτήματα με υψηλές απαιτήσεις χώρου, όπως οι συστοιχίες κυψελών καυσίμου και τα ρεζερβουάρ υδρογόνου στα οχήματα κυψελών καυσίμου. Αυτά τα εργονομικά πλεονεκτήματα του κινητήρα στον τροχό θα προσφέρουν επίσης συναρπαστικές δυνατότητες και στη σχεδίαση αμαξωμάτων.